<p>Op het Minkema College zit de helft van de klas in de schoolbanken terwijl de andere helft vanuit huis meedoet. Foto: Minkema College</p>

Op het Minkema College zit de helft van de klas in de schoolbanken terwijl de andere helft vanuit huis meedoet. Foto: Minkema College

(Foto: )

Leerlingen Minkema in de debat op school én vanuit huis: ‘Positief verrast’

Sinds vorige week is het Minkema College weer geopend voor alle leerlingen. In twee groepen volgen de klassen onderwijs; de ene helft zit op school, de andere helft volgt de les vanuit huis. Bij maatschappijleer gingen leerlingen uit 4-vwo met elkaar in debat en dat gebeurde dus deels online en deels vanuit de klas. “Het is de ultieme vorm van lesgeven in tijden van corona: switchen van digitaal naar fysiek en weer terug,” aldus docente Chaniz Biervliet.

Woerden - Bij het vak maatschappijleer behandelt 4-vwo op dit moment het onderwerp ‘verzorgingsstaat’. Eén van de vaste onderdelen bij dit vak is dat leerlingen met elkaar in debat gaan. Dat levert vaak mooie discussies op en leert leerlingen zich in te leven in andere standpunten dan de eigen visie.

'Zo begrijp ik de inhoud van de les ook beter'

Door de coronamaatregelen werkt het Minkema College nu met halve klassen op school. De andere helft zit thuis. Docente Chaniz Biervliet: “Dit maakt het geven van onderwijs totaal anders. Hoe hou je alle leerlingen betrokken bij de les en gemotiveerd. Het op deze manier voeren van een debat is een didactische uitdaging, maar eentje die ik graag wilde aangaan. En ik ben zeer enthousiast over het resultaat. Het is gelukt om, ondanks de coronamaatregelen, een interactieve les te geven en de leerlingen te laten leren door te doen en zelf te ervaren. Ook vanuit huis.”

In het debat gingen de leerlingen een persconferentie nabootsen. Leerlingen werden ingedeeld als journalist van de diverse linkse en rechtse media in Nederland, kritische burgers met uiteenlopende politieke visies en een tweetal kreeg de rol van de regering. Het debat ging over het beleid van de regering om de jeugdwerkloosheid in tijden van corona aan te pakken. De journalisten en burgers stelden de regering kritisch vragen over dit beleid en kwamen ook zelf met oplossingen. De regering moest het beleid verdedigen. De leerlingen hebben het debat vooraf voorbereid; de leerlingen die thuis de les volgden deden dit online via breakout rooms.

Leerling Roos Broekhuizen (15 jaar): “Ik ben blij dat we eindelijk weer deels naar school mogen, maar was wel benieuwd hoe de lessen zouden zijn met de helft van de klas thuis en andere helft op school. Het debat heeft me zeer positief verrast. Het was heel leuk om tóch met de hele klas te discussiëren en iets interactiefs te doen. Door deze interactieve manier van les krijgen, begrijp ik ook de inhoud van de les beter.”

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden