Foto:
Column: Wethouder(s)

Perspectief

Oudewater is geen Amsterdam, maar staat onder toeristen bekend als Klein-Amsterdam. De prachtige gevels langs de gracht., de gelijkenis is evident. Dat geldt ook voor het parkeren. Je kan het ze verwijten, de mensen die in de 16-17e eeuw de huidige binnenstad van Oudewater hebben laten verrijzen, dat ze toen geen rekening gehouden hebben met de noodzaak auto's te moeten parkeren.

Oudewater is geen Amsterdam

Het is ook wrang. Betaal je veel geld om in het centrum van Oudewater te wonen en dan kan je je eerste, laat staan tweede auto niet voor de deur kwijt! De winkeliers willen vanzelfsprekend dat klanten hun auto direct voor de winkel kwijt kunnen. Dan zijn er nog de vrachtwagens. Het is eigenlijk onwaarschijnlijk dat bruggen die ooit gebouwd zijn voor paard en wagen het vrachtverkeer van vandaag aan kunnen. Dat knelpunt kent Amsterdam ook. Daar lossen ze het op met torenhoge parkeertarieven en kostbare vergunningen, en dan nog parkeren bewoners hun auto op gemiddeld 500 meter van hun huis. Als we dat in Oudewater zouden doen zou er geen enkel parkeerprobleem zijn. Maar in Oudewater is 500 meter verder dan in Amsterdam. Net zo als de afstand Den Haag naar Groningen groter is dan de afstand Groningen - Den Haag. Een kwestie van perspectief. En nee, bij ons kan het niet opgelost worden met betaald parkeren en bewonersvergunningen. Daarvoor zijn er, en dat klinkt tegenstrijdig, simpelweg te weinig auto's in de binnenstad. We zouden hogere tarieven moeten invoeren dan Amsterdam om de rest van de inwoners van Oudewater niet mee te laten betalen aan de kosten van inning en handhaving in de binnenstad. Dat maakt twee keer een perspectief dat ik niet verdedigbaar vind. Maar kan een stukje lopen zoveel kwaad?

Wethouder Bob Duindam - Oudewater

Shopbox

Meer berichten