Montfoortse Katja Diepstraten zorgde met haar idee voor een flinke afname van het plastic verpakkingsmateriaal bij het Kruidvat. (Foto: Paul van den Dungen)
Montfoortse Katja Diepstraten zorgde met haar idee voor een flinke afname van het plastic verpakkingsmateriaal bij het Kruidvat. (Foto: Paul van den Dungen) (Foto: )

Kruidvat vermindert plastic dankzij vakkenvuller Katja

Het grote publiek zal het niet merken, maar het personeel in de filialen van het Kruidvat des te meer. De wekelijkse leveringen vanuit het distributiecentrum hebben minder plastic verpakkingsmateriaal en dat begon allemaal in Montfoort.

Montfoort - Tijdens haar studie tot chemisch analist werkte de 21-jarige Montfoortse Katja Diepstraten tot mei van dit jaar als Hoofd Vakkenvuller bij het filiaal van het Kruidvat in Montfoort. "Scheikunde heb ik altijd leuk gevonden. Over een half jaar studeer ik af in de analytische chemie bij Avans in Breda. Binnenkort begin ik aan mijn afstudeerproject, maar loop eerst nog stage bij Heineken. Het milieu heeft mij altijd geïnteresseerd en met name projecten die duurzaamheid nastreven."
Tijdens haar werk bij het Kruidvat viel het haar op dat er wekelijks wel een kuub aan plastic verpakkingsmateriaal werd teruggestuurd. En dat voornamelijk van verpakkingen van make-up producten. Twee keer per week worden vanuit het distributiecentrum in het Gelderse Heteren, vrachtwagens vol naar de filialen in het land gestuurd om de voorraad van de winkels weer op peil te brengen. Katja: "Bij het vullen van de vakken zag ik dat kleine make-up producten al eyeliners of mascara ieder afzonderlijk in een plastic zakje zaten verpakt. Dat moest door ons allemaal worden uitgepakt. De zakjes worden bij een volgende levering weer met de chauffeur meegegeven."
Op haar LinkedIn-account schreef zij hoe zij zich over deze verspilling verbaasde. Haar docent bij Avans las dat verhaal en speelde het door naar Marcel Evers, de manager van het distributiecentrum van het Kruidvat. Tot haar grote verbazing werd Katja enige tijd later uitgenodigd voor een gesprek op het distributiecentrum van A.S. Watson, het moederbedrijf van het Kruidvat in Heteren. Daar kreeg zij een uitgebreide rondleiding en kon met eigen ogen aanschouwen hoe de talrijke producten van het Kruidvat door orderpickers werden verzameld en verpakt. Na het bezoek aan de magazijnen was het tijd voor een uitgebreide brainstormsessie waarin Katja aan Marcel Evers duidelijk maakte waar het probleem lag.
Zij stelde voor om de betreffende artikelen niet per stuk te verpakken maar, afhankelijk van het aantal, die samen in een verpakking te doen. Marcel Evers vertelde haar dat hij haar voorstel best wel zinnig vond en hij er op die manier nooit naar had gekeken. Maar voordat het zo uitgevoerd kon gaan worden moest dat eerst worden getest om te kijken of dat wel mogelijk was. "Aan het eind van het gesprek vroeg ik of hij mij op de hoogte wilde houden van de verdere ontwikkelingen. Bij het vakken vullen verbaasde ik mij erover dat ik niets meer had gehoord, maar wel zag dat de dingen niet meer allemaal apart waren verpakt. Uiteindelijk zijn het op jaarbasis 1 miljoen minder plastic zakjes. Dat is nu niet direct een grote financiële winst voor het Kruidvat, maar wel een winst voor het milieu. Dat is gaaf, zoveel zakjes minder. Maar het meest ben ik toch wel vereerd dat zo'n groot bedrijf heeft geluisterd naar een vakkenvuller."

Shopbox

Meer berichten