Foto: Foto:
De columns van Margreet

Kijkgedrag

De televisie heeft een enorme invloed en aantrekkingskracht in onze gezinnen en levens. Toen in de jaren '50 en '60 de televisie zijn intrede deed werd het apparaat soms nog met argusogen gewantrouwd. In het gezin waar ik opgroeide kwam hij er vanwege bepaalde principes de eerste tijd nog niet in. Met een groeiend aantal zenders werd onze blik op de wereld verbreed. Nu is hij niet meer weg te denken uit onze levens en huiskamers. Vele uren staat het apparaat aan, tot vermaak van kleine en grote mensen, jongeren en ouderen, in veel gevallen vult het de leegte op in een dag en onze levens. Het summum van relaxen is met een heerlijke versnapering bankhangen en televisie kijken. Even zappen wat er zoal te zien is, het dagelijks journaal of actualiteiten kritisch en humoristisch in the late night talkshow?

Slaafs consumentisme?

Een korte blik in de gids van de vele televisieprogramma's doet ons echter steeds vaker besluiten via Netflix of KPN on demand een film, serie of documentaire te kijken. Ons kijkgedrag verandert snel. Het grote aanbod van televisieprogramma's lijkt ons steeds minder te kunnen boeien. Weet jij nog hoeveel zenders je beschikbaar hebt? Zoveel keus! En dan toch afhaken en wat anders opzoeken. Het is de nieuwe manier van televisie kijken. Ik hoor het van veel mensen en doe het zelf ook. Wie had dat twintig jaar geleden bedacht dat je thuis je eigen bioscoop hebt met films en series on demand. Critici in het begin van de televisie vonden dat het kijkgedrag passiviteit en slaafs consumentisme in de hand werkte. Daar hebben ze wel gelijk in gehad.
Dachten de mensen vroeger nog dat het nieuwe medium gezelligheid in het gezin kon brengen, nu weten we wel beter. Ieder heeft zijn eigen toestel in zijn eigen kamer en kijkt lekker solistisch naar wat hij wil. Heel stiekem denk ik wel eens, hoe zou mijn leven eruit zien als ik geen televisie heb?

Margreet Nagtegaal

Shopbox

Meer berichten