<p>Stichting Buddyhuis van het St. Antonius Ziekenhuis wil steun bieden met de BuddyBeer. Foto: PR</p>

Stichting Buddyhuis van het St. Antonius Ziekenhuis wil steun bieden met de BuddyBeer. Foto: PR

(Foto: )

BuddyBeren voor Buddyhuis in St. Antonius Ziekenhuis

  Nieuwsflits

Landelijk initiatief Veel Liefs heeft opnieuw een project gestart. Deze keer voor stichting Buddyhuis in het St. Antonius Ziekenhuis. Deze stichting regelt contact met gelijkgestemden voor mensen die een behandeling voor kanker moeten ondergaan. Door de coronacrisis mogen zij tijdens een ziekenhuisopname hun kinderen niet of nauwelijks zien vanwege besmettingsgevaar. Daarom wil stichting Buddyhuis deze kinderen en ouders steunen met een BuddyBeer.

Utrecht - De BuddyBeer is bedoeld als ‘verzachter’ in het proces dat ouders en kinderen doormaken bij een ziekenhuisopname.

De ouder die moet worden opgenomen, krijgt van zijn/haar kind(eren) de BuddyBeer mee naar het ziekenhuis.

Kinderen ervaren dat als troostend: papa of mama is niet alleen in het ziekenhuis. Daarnaast heeft de BuddyBeer een narratieve functie: het helpt de ouder om kinderen te vertellen wat er is gebeurd in het ziekenhuis.

Zo kan de ouder foto’s of video’s maken van alles wat de BuddyBeer beleeft in het ziekenhuis. Voor optimaal gebruik van de BuddyBeer worden er door artsen en verpleegkundigen ook filmpjes gemaakt van BuddyBeer in het ziekenhuis. Deze filmpjes worden door het Buddyhuis gedeeld via hun website en een app, die nu in ontwikkeling is.

Concreet hulpmiddel

Anna Casemier is een van de initiatiefnemers van Veel Liefs. "Toen het Buddyhuis ons benaderde met de vraag of wij iets konden betekenen voor dit project, hebben we direct ja gezegd. We vinden de BuddyBeer een heel concreet hulpmiddel voor kinderen en ouders in een verdrietige en spannende periode in hun leven. Daar leveren we graag een bijdrage aan. Wat ons vooral aanspreekt, is de manier waarop de BuddyBeer voor multichannel storytelling kan worden gebruikt."

"Uit de onderzoeken die wij vanuit Consumatics doen, weten we dat het delen van verhalen via verschillende kanalen, ervoor zorgt dat de informatie beter overkomt en wordt onthouden. Zeker bij kinderen tussen 4 en 18 jaar."

Verwerking

"De BuddyBeer kan er dus aan bijdragen dat kinderen beter begrijpen wat er met de ouder aan de hand is en daarover ook beter kunnen praten. Dat helpt bij de verwerking van wat er allemaal gebeurt in het ziekenhuis."

Het Buddyhuis lanceerde onlangs het project. Toen bracht Veel Liefs 150 bedrukte BuddyBeren naar het Buddyhuis, waarna vrijwilligers de Buddyberen uitdeelden aan de doelgroep.

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden