<p>Een indrukwekkende stoet wagens in colonnes de weg op om complete snelwegen begaanbaar te maken. <span class="Fotocredit" cstyle="Fotocredit" style="color: rgb(0, 0, 0);">Foto: Cojan van Toor /cojanvantoor.nl</span></p>

Een indrukwekkende stoet wagens in colonnes de weg op om complete snelwegen begaanbaar te maken. Foto: Cojan van Toor /cojanvantoor.nl

(Foto: Cojan van Toor /cojanvantoor.nl)

Wegen sneeuwvrij dankzij Oudewaters bedrijf

  Nieuwsflits

In het inmiddels spraakmakende sneeuwweekend van 6 en 7 februari was het alle hens aan dek voor transportbedrijf G. de Bruyn uit Oudewater. In opdracht van Rijkswaterstaat en aannemer Scholman waren zij verantwoordelijk voor het sneeuwvrij en begaanbaar maken van de snelwegen A4, A44, A12 en N11 in Zuid Holland. Een immense klus, waar met ruim 200 man, drie dagen lang, 24 uur per dag aan is gewerkt. Meer dan 2.000 ton zout is er toen gestrooid.

Oudewater - Om de bijna militaire operatie, logistiek gezien, in goede banen te leiden sliep het team van de planning zelfs op kantoor. “Met calamiteiten zoals deze heeft veiligheid de hoogste prioriteit. Het Nederlands wegennet zo snel mogelijk ijs- en sneeuwvrij maken én houden. De laatste keer dat ik dit op deze schaal heb meegemaakt was drie jaar geleden”, vertelt Ruud de Jong, projectleider bij De Bruyn.

In colonne

Verspreid door het land worden zogenoemde steunpunten opgezet waar wagens en mankracht zich verzamelen. Er worden teams gemaakt van schuivers en strooiers, die ieder stukken snelweg krijgen toegewezen. Zodra dit helder is gaan de teams in colonne de weg op en vegen complete snelwegen in één klap leeg. Strooiwagens rijden achter de schuivers aan om, vóórdat de weg weer opvriest, te pekelen. Rijkswaterstaat zorgt vervolgens voor de monitoring van alle wegen. Met meetpunten en weerstations houden zij onder andere het vochtgehalte in de gaten, om tijdig te kunnen signaleren wanneer er weer ergens gladheidsbestrijding nodig is. Een continue en ad hoc proces.

Eén doel

“Het team heeft een topprestatie geleverd”, zo vertellen directie Joeri en Tirza de Bruyn. “Het hele team is zaterdagavond ‘ingestapt’ en pas dinsdagavond weer ‘uitgestapt’. Dan slapen ze wel, thuis of in de cabines, zodra het kan. Chauffeurs wisselen elkaar af en worden met personenauto’s af en aan gereden. Op het kantoor van Rijkswaterstaat zie je mensen her en der slapen, loopt men op sokken. Want ja, die laarzen willen na drie dagen ook wel eens uit. De druk is enorm dus we vinden het belangrijk om goed voor onze mensen te zorgen. Lekker maar gezond eten en een efficiënte planning zijn daarin essentieel. Maar het mooist om te zien en te ervaren is toch wel die saamhorigheid en gedrevenheid van de mensen. Samen richting één doel, er volledig voor willen gaan. Gewoon doen, geen concessies. Niet stoppen tot het af is. We zijn ontzettend trots op het team”, aldus Joeri en Tirza de Bruyn.

Missie

Cojan van Toor uit Oudewater was als fotograaf aanwezig om de missie op beeld vast te leggen. “Het was indrukwekkend om mee te maken. Verlaten snelwegen waar je vanuit de verte een imponerende stoet van wagens aan ziet komen, die zonder blikken of blozen bizarre hoeveelheden sneeuw wegwerken. De sfeer was relaxt. Iedereen deed wat ‘ie moest doen en tijd of uren maakten niet uit. Die saamhorigheid, dat is mooi om mee te maken”, aldus van Toor.

Groene vloot

Bij het uitblijven van nieuwe sneeuw verwacht De Bruyn het strooiwerk met het vaste team te kunnen vervullen. De grote operatie is er dus wel vanaf. Maar wie weet wat aankomende winter nog brengt. ‘De groene vloot tijdens Code Rood’, grapt Van Toor nog. Eigenlijk, kan het niet mooier worden omschreven.

www.gdebruyn.nl

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden