Pedro Jooren kijkt toe als Tjeerd en Dylan tijdens de Techniekles op de Heeswijkschool een elektrische auto bouwen. (Foto: Paul van den Dungen)
Pedro Jooren kijkt toe als Tjeerd en Dylan tijdens de Techniekles op de Heeswijkschool een elektrische auto bouwen. (Foto: Paul van den Dungen) (Foto: Paul van den Dungen)

Techniekles groot succes op de Heeswijkschool

  Nieuwsflits

In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen is dat alle basisscholen vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie (W&T) aanbieden. In het pact zijn afspraken gemaakt om de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren en daarmee het tekort aan technisch personeel terug te dringen.

Montfoort - In het afgelopen schooljaar verzorgde Pedro Jooren, in overleg met locatiedirecteur Jan Kaasgaren, diverse lessen Wetenschap en Techniek voor de groepen 7 en 8 van de Heeswijkschool. Zo bouwen Dylan (11) en Tjeerd (7) in de hal van de school een auto die op stroom gaat rijden. Dylan zit in groep 8 en Tjeerd pas in groep 3. Tjeerd is echter een uitgesproken Lego fanaat en heeft thuis al een grote windmolen van technisch Lego gebouwd en mee naar school genomen. Daar wist hij Pedro precies uit te leggen hoe hij hem had gebouwd, hoe de windmolen werkte en hoe hij de stroom daarvoor opwekte. Vanwege zijn enthousiasme mag Tjeerd bij uitzondering ook meedoen aan deze lessen.
Pedro Jooren: "Iedere week krijg ik voor 1,5 uur een groepje van vier leerlingen, zodat ik na een paar weken de hele klas heb gehad. Voor de lessen maak ik gebruik van speciale Lego Educatiepakketten. Dit jaar waren dat met name de pakketten Eenvoudige en Aangedreven Machines en WeDo waarbij de kinderen modellen moeten maken die ze moeten programmeren en aansturen met een iPad. De laatste weken is groep 8 aan de slag gegaan met Duurzame Energie waarbij ze. onder meer gebruik van windenergie en zonnepanelen, allemaal van Lego, om daarmee hun modellen aan te sturen."
Even verderop zitten Kim, Fleur en Suze een windmolen te bouwen. Pedro Jooren: "Zowel jongens als meisjes volgen deze lessen. Het is de bedoeling dat zij leren samen te werken, hun werk te presenteren om ook andere belangrijke competenties te ontwikkelen. Daarnaast heb ik ervaren dat er op het gebied van technische vaardigheden geen verschil bestaat tussen jongens en meiden. Ook meiden die niet met Lego spelen bouwen in een uur een model."
Zowel directeur Jan Kaasgaren als juf Marjolein Janssen van groep 8 zijn bijzonder te spreken over de door Pedro Jooren aangeboden diensten. Hij voorziet met zijn lessen in de door het ministerie opgelegde verplichting om die deel te laten uitmaken van het schoolaanbod. Op dit moment schrijft Pedro voor de TechnoHUB Woerden het curriculum voor de 52 basisscholen van het Primair Onderwijs in deze regio (Woerden, Montfoort, IJsselstein). Ook de Montfoortse scholen kunnen vanaf september van de TechnoHUB gebruik maken. In de kerndoelen voor de basisscholen zijn ook de kerndoelen voor W&T (Wetenschap & Techniek) opgenomen. De TechnoHUB Woerden ontwikkelt zo een aanbod voor de basisscholen waardoor bij de leerlingen van groep 6,7 en 8 een positief beeld van techniek wordt gecreëerd.

Shopbox

Meer berichten